Ma 2023 Február 07. kedd, Tódor, Rómeó napja van!
Slider
Események
Következő hónap
Ke Sze Csü Szo Va
  

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

     
Minden esemény...
Cofidis A szakértő válaszol - Munkajogi kérdez-felelek Közzétételek KKSZ Üdülő, Balatonlelle KKSZ Üdülő, Bükkszék Jogsegélyszolgálat Vendégszoba Magyar Szakszervezeti Szövetség Közérdek logó

Kapcsolataink

Közúti Közlekedési Szakszervezet

1081 Budapest II. János Pál pápa tér 3.
Vissza a kezdőlapra

Hírek, aktualitások

Vezetési és pihenőidő a közúti személyszállításban
2023.01.13 11:54

Kapcsolódó dokumentumok:

Magyar segédlet a kérdőívhez

Vezetési és pihenőidő a közúti személyszállításban

A mobilitási csomag részeként az Európai Bizottság hamarosan javaslatot terjeszt az Európai Parlament és a Tanács elé az autóbuszos személyszállítás vezetési és pihenőidejéről.


A Mobilitási Csomag jelenlegi vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályai képesek garantálni a tisztességes munkakörnyezetet a közúti személyszállításban. Az Európai Bizottság azonban javaslatában az autóbusszal alkalmi személyszállítást végző járművezetőkre vonatkozó rugalmasabb szabályok felülvizsgálatát kívánja javasolni. A jogalkotási javaslatot a tervek szerint 2023 elején teszik közzé.


A vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok felülvizsgálata az alkalmi személyszállításban több egymást követő vezetési napot és a pihenőnapok elhalasztását eredményezheti, ami negatív hatással lesz a járművezetőkre és a közúti biztonságra.


A Bizottság által felülvizsgált szakpolitikai lehetőségek a következők:


  • A „12 napos eltérés” meghosszabbítása, ami azt jelenti, hogy a járművezetők 12 egymást követő napon nem kapnak heti pihenőt a belföldi és a nemzetközi utakon sem. Ez egy meghosszabbított munkahét lesz, a heti pihenőszabályok törvényes és állandó megkerülése.
  • Az üzemeltetők a napi szüneteket 15 perces vagy akár rövidebb részekre oszthatják fel a munkanap folyamán – ez azt eredményezi, hogy az autóbusz-vezetők elveszítik a szokásos napi szüneteiket.
  • Az autóbusz-vezetők napi pihenőidejének 1-2 órás késése

Ha ezek a javaslatok megvalósulnak, katasztrofálisnak bizonyulnak a munkakörülmények és az iparág egésze szempontjából:

  • Kevesebb közúti biztonság
  • Fokozott sofőrhiány
  • Több sofőr fáradtság
  • Még rosszabb munkakörülmények

A rossz munkakörülmények miatti vezetői fáradtság már most is elterjedt az iparágban.


Az ETF 2020-as sofőrfáradtság-tanulmánya szerint a megkérdezett 671 buszvezető 66%-a rendszeresen fáradtnak érzi magát vezetés közben. A szóban forgó sofőrök 86%-a a fáradtság legfőbb okának a hosszú, pihenőnapok nélküli munkanapokat, 84%-a a rossz alvásminőséget, 78%-a pedig a munkahelyi nyomást jelölte meg a fő okként.


Az elmúlt években autóbusz-vezetők ezrei hagyták el a szakmát, és az EU kritikus szintű buszsofőrhiánnyal néz szembe.

A hiányt nem a sofőrhiány okozza, hanem a rossz munkakörülmények – buszsofőrnek lenni egyszerűen nem vonzó munkalehetőség. A munkakörülmények és a fizetés javítása az egyetlen módja annak, hogy a szakképzett munkaerőt visszacsábítsák az ágazatba.


A jelenlegi vezetési és pihenőidő-szabályok megváltoztatása nem tesz jót sem a járművezető, sem az utasok biztonságának.

Az ETF lépéseket tesz annak érdekében, hogy megakadályozza a döntéshozók minden olyan kísérletét, amely a közúti személyszállításban a jelenlegi vezetési és pihenőidő-szabályozás enyhítésére irányul.

 

Online kérdőív a témával kapcsolatban:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdg_NMb6v1E8nMSA1cquyY83Wy2lVeHL1PYshNyakhsAcLtSg/viewform

 

 

Forrás: https://www.etf-europe.org/activity/buscoach/

KKSZ

[Vissza]

Betöltés folyamatban
Bezár

Betöltés...

Betöltés folyamatban
Kép
Bezár
Loading...