Kapcsolódó dokumentumok:
A mobilitási csomag részeként az Európai Bizottság hamarosan javaslatot terjeszt az Európai Parlament és a Tanács elé az autóbuszos személyszállítás vezetési és pihenőidejéről.
A Mobilitási Csomag jelenlegi vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályai képesek garantálni a tisztességes munkakörnyezetet a közúti személyszállításban. Az Európai Bizottság azonban javaslatában az autóbusszal alkalmi személyszállítást végző járművezetőkre vonatkozó rugalmasabb szabályok felülvizsgálatát kívánja javasolni. A jogalkotási javaslatot a tervek szerint 2023 elején teszik közzé.
A vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályok felülvizsgálata az alkalmi személyszállításban több egymást követő vezetési napot és a pihenőnapok elhalasztását eredményezheti, ami negatív hatással lesz a járművezetőkre és a közúti biztonságra.
A Bizottság által felülvizsgált szakpolitikai lehetőségek a következők:
Ha ezek a javaslatok megvalósulnak, katasztrofálisnak bizonyulnak a munkakörülmények és az iparág egésze szempontjából:
A rossz munkakörülmények miatti vezetői fáradtság már most is elterjedt az iparágban.
Az ETF 2020-as sofőrfáradtság-tanulmánya szerint a megkérdezett 671 buszvezető 66%-a rendszeresen fáradtnak érzi magát vezetés közben. A szóban forgó sofőrök 86%-a a fáradtság legfőbb okának a hosszú, pihenőnapok nélküli munkanapokat, 84%-a a rossz alvásminőséget, 78%-a pedig a munkahelyi nyomást jelölte meg a fő okként.
Az elmúlt években autóbusz-vezetők ezrei hagyták el a szakmát, és az EU kritikus szintű buszsofőrhiánnyal néz szembe.
A hiányt nem a sofőrhiány okozza, hanem a rossz munkakörülmények – buszsofőrnek lenni egyszerűen nem vonzó munkalehetőség. A munkakörülmények és a fizetés javítása az egyetlen módja annak, hogy a szakképzett munkaerőt visszacsábítsák az ágazatba.
A jelenlegi vezetési és pihenőidő-szabályok megváltoztatása nem tesz jót sem a járművezető, sem az utasok biztonságának.
Az ETF lépéseket tesz annak érdekében, hogy megakadályozza a döntéshozók minden olyan kísérletét, amely a közúti személyszállításban a jelenlegi vezetési és pihenőidő-szabályozás enyhítésére irányul.
Online kérdőív a témával kapcsolatban:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdg_NMb6v1E8nMSA1cquyY83Wy2lVeHL1PYshNyakhsAcLtSg/viewform
Betöltés...