Ma 2020 Január 21. kedd, Ágnes napja van!
Slider
Események
Következő hónap
Ke Sze Csü Szo Va
  

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

  
Minden esemény...
Cofidis A szakértő válaszol - Munkajogi kérdez-felelek Közzétételek KKSZ Üdülő, Balatonlelle KKSZ Üdülő, Bükkszék Jogsegélyszolgálat Vendégszoba Magyar Szakszervezeti Szövetség Közérdek logó

Kapcsolataink

Közúti Közlekedési Szakszervezet

1081 Budapest II. János Pál pápa tér 3.
Vissza a kezdőlapra

Hírek, aktualitások

Ismét a jólértesült sajtó
2020.01.06 15:57

A tervek szerint legalább két-, de legfeljebb hároméves megállapodás jöhet az állami vasúttársaságnál. Az emelés mértéke várhatóan évi 10-12 százalékos lehet, ugyanakkor a minimálbérek tavalyi és idei emeléséről kötött egyez­séghez hasonlóan bizonyos feltételek mellett a következő évek bérrendezése újratárgyalható lenne. A szakszervezetek azzal érvelnek, hogy az országos bruttó átlagkereset bőven tíz százalék felett nőtt 2019-ben, ellenben a korábbi béralku alapján az állami vállalatok dolgozói átlagosan mindössze öt százalékban részesültek. Ennek oka, hogy a 2017-ben kötött, 2019-ig szóló megállapodás aláírásakor a két számjegyű, hosszú távon kitartó béremeléseknek nem volt még meghatározó előjele. A vasútnál nagyjából ezerfős a létszámhiány, ezért a munkavállalók elvándorlása már a közszolgáltatás fenntartását is veszélyeztetné a munkavállalói képviseletek álláspontja szerint. Míg korábban a vasutasok keresete meghaladta a nemzetgazdasági átlagot, addig mára annak alatta van, mivel a versenyszféra jelentős emeléseket hajtott végre, a folyamat pedig idén is kitarthat. Ez azt jelenti, hogy az állami cégeknél dolgozók megtartásához a versenyszférával kell felvenni a bérversenyt.

 

Úgy tudjuk, a Volánnál és a postánál is fejtörést okoz a keresetek rendezése. Folyamatban van ugyanis az autó­buszos közlekedés teljes átszervezése, ami indokolja az egységes bérezési rendszert, hiszen jelenleg területenként változatos, részben helyi döntések szerint fizetik meg a munkavállalókat. A Magyar Posta Zrt.-nél pedig a korábbi piacnyitás következtében a kormány már nem nyújthat támogatást, mivel az tiltott állami finanszírozásnak minősülne. Ugyanakkor a posta önerőből nehezen tudja megadni azt a béremelést, amely megakadályozza a dolgozók további elvándorlását.

Az állami vállalatok munkavállalóit érintő kérdések megvitatására 2017-ben megalakult Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának legutóbbi, novemberi ülésén a munkaadók is egyetértettek a szakszervezetek érvelésével. Ugyanakkor a felek abban állapodtak meg, hogy a minimálbérek idei összegének megismerését követően ülnek ismét asztalhoz. A korábbi, 2017-ben kötött bérmegállapodást sem év elején sikerült tető alá hozni, akkor a munkavállalók januárig visszamenőleg megkapták az emeléssel járó többletet.

A hazai és a nemzetközi előrejelzések szerint az idén átlagosan kilenc százalékkal emelkednek tovább a bérek idehaza, de az eddigi tapasztalatok szerint sok cég megadja ismét a tíz százalék feletti felzárkóztatást. A szakszervezetek szerint ha az állami vállalatoknál nem következik be legalább az átlagkereset-emelkedésnek megfelelő, de inkább afeletti mértékű bérkorrekció, a munkavállalók egy része szinte azonnal hajlandó más szakmákban elhelyezkedni.


KKSZ

[Vissza]

Betöltés folyamatban
Bezár

Betöltés...

Betöltés folyamatban
Kép
Bezár
Loading...